مدیركل دفتر وزارتی آموزش وپرورش:

۱۰۰ سال است چینش صندلی های مدارس تغییر نکرده است

۱۰۰ سال است چینش صندلی های مدارس تغییر نکرده است

به گزارش پرسی بلاگ، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: باید شناخت کافی از زیست بوم جدید تربیتی و موجودیت آن داشته باشیم و با داشتن شخصیت مؤثر و مهارت های مدیریت کلاس تبدیل به معلمی اثرگذار شویم.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، حجت اله الماسی در دوره آموزشی معلمان جدیدالاستخدام و خرید خدمات شهرستان فلاورجان و منطقه پیربکران، اظهارکرد: اگر در ذهن خودمان به گذشته برگردیم و دوران تحصیل را مرور نماییم با نام هایی آشنا می شویم که محبوب و ماندگار هستند و بطور ویژه ای برای آنها احترام قائل هستیم.
وی افزود: امروز هم برای ما این سؤال مطرح است که چگونه برخی از همکاران ما ماندگار و برای همیشه نامشان در ذهن شاگردانشان حک می شود؟ معلم تأثیرگذار چه خاصیت هایی دارد و در این شرایط سخت معیشتی چگونه از حرفه خود لذت ببریم؟.
الماسی سه مؤلفه را جهت پاسخ به این سؤالات الزامی دانست و بیان کرد: باید شناخت مؤثر از زیست بوم جدید تربیتی و موجودیت آن، شخصیت مؤثر و مهارت های مدیریت مؤثر در کلاس درس داشته باشیم و اگر به این سه عامل برسیم، یقیناً معلمی تأثیرگذار خواهیم شد.
مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش افزود: باید بدانیم با چه نسلی در کلاس درس مواجهیم و مخاطبان ما چه خاصیت هایی دارند؛ اگر به شناخت نرسیم، طراحی آموزشی، طرح درس و زحمات فرهنگیانی که شغل آنها با هیچ حرفه و شغل دیگری قابل مقایسه نیست؛ به اهدافش نمی رسد.
الماسی اظهار داشت: بسیاری از بخش های تصمیم گیرنده در کشور درک نکرده اند که حرفه معلمی چه خاصیت هایی دارد که قابل مقایسه با هیچ بخش دیگری نیست.
وی اظهار داشت: برمبنای یکی از نشریات معتبر جهانی، ۶۵ درصد از کودکانی که امروز وارد مدارس می شوند در مشاغل کاملاً جدیدی که امروزه وجود ندارند، مشغول به کار می شوند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ۵۰ درصد از دانشی که یک دانشجوی رشته فنی در سال اول تحصیل کسب می کند، در دوره فارغ التحصیلی منسوخ شده و تا ده سال آینده بیش از یک سوم از مهارت های موردنیاز برای بیشتر مشاغل امروزه حیاتی نیستند یا در دستور کار قرار ندارند.
الماسی بابیان این سؤال که جهان به سرعت درحال تغییر و تعویض موقعیت ها است، چه باید کرد؟ اظهار داشت: ساختار مدارس باید متناسب نیازهای جامعه باشد و در این امر تردیدی نیست. ما دست اندرکاران باید سناریوهای آینده نگر داشته باشیم که بتوانیم نسلی تربیت نماییم که برای فردا آماده باشند؛ لازمه این مسئله این است که بدانیم نسلی که با آن روبه رو هستم چه خاصیت هایی دارد.
مدیرکل دفتر وزارتی با اشاره به خاصیت های نسل جدید اظهار داشت: فراموش کردیم که این نسل، نسلی است که چند توانایی دارد، درحالی که ما نداریم: از همان سالهای اول زندگی با حجم انبوهی از اطلاعات روبه رو هستند، مرتب درحال انتخاب کردن در فضای مجازی می باشند. این نسل می تواند کارآفرین ترین نسل بشر باشد، چون عموماً در معرض انتخاب کردن، ریسک کردن و شکست خوردن است. مرتب دارد انتخاب می کند و حرکت می کند و به عقب برنمی گردد و مرتب در فضای مجازی تجربه کسب می کند.
وی ادامه داد: یکی از راه حل ها این است که درس، مفاهیم و موضوعات را با سه چیز پیوند دهیم، کار، مدرسه و بازار. انتزاعی صحبت کردن درباره ی مفاهیم درسی تأثیری ندارد. باید کلاس را به کار و بازار پیوند دهیم.
مدیرکل دفتر وزارتی اشاره کرد: این نسل هوشمندترین نسل در استفاده از تکنولوژیهای جدید است. آن هاها بومیان دیجیتال هستند؛ یعنی اصلاً جهان بدون رسانه های اجتماعی را نمی توانند تصور کنند. در مقابل این خاصیت آیا ما شیوه های تدریسمان منطبق با این شرایط است؟ رویکرد پذیرفته شده در دنیا رویکرد آموزش و یادگیری تلفیقی و ترکیبی است. باتوجه به مسائل و چالش های مختلفی مثل آلودگی هوا و غیره، دیگر نمی توانیم با یک فرمان ثابت در راه آموزش حرکت نماییم.
الماسی با اشاره به اینکه، باید ابزارهای دیجیتال را در کنار تدریس قرار دهیم. یادگیری باید از کلاس درس بیرون رود و ادامه پیدا کند افزود: نسل پیش رو اهل سرعت و کارهای سریع است تا کارهای حوصله بر. حوصله گفت وگوهای طولانی را ندارند. حوصله خواندن متن های طولانی را ندارند. حوصله نوشتن های طولانی را ندارند؛ بدین سبب تکالیف سنتی و چندین صفحه مشق نوشتن دیگر مناسب امروز نیست.
مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: این نسل عموماً برخلاف ارتباطات وسیع مجازی که دارند ارتباطات انسانی کمی دارند بدین سبب اهل یادگیری انفرادی هستند و دنبال اینکه بصورت فردی در فضای محدود خودشان یاد بگیرند.
الماسی متذکر شد: کلاسی که بچه ها ساکت باشند کلاس مرده است، کلاس باید جنب وجوش داشته باشد.
مدیرکل دفتر وزارتی اذعان کرد: این نسل عموماً ساختارشکن هستند. چون در فضایی دارند بزرگ می شوند که با بهره گیری از ساختارشکنی رشد می کنند. این ها قانون از پیش تعیین شده را نمی پذیرند چون در بازی خودشان قانون تعیین می کنند؛ بدین سبب باید قوانین کلاس را با این ها نوشت، آنها را در قوانین مشارکت داد. دیکته کردن قوانین برای این ها جواب نمی دهد.
وی ادامه داد: بهترین قانون، قانونی می باشد که با مشارکت بچه ها نوشته شود و در این حالت خودشان را مکلف می دانند که قانون را انجام دهند. این نسل تنوع طلب ترین نسل تاریخ بشر هستند چون در فضایی کاملاً متنوع رشد می کنند و از تجربه های متنوع لذت می برند اما متأسفانه ۱۰۰ سال است مدارس ما برمبنای یک طرح ایجاد می شود و چینش صندلی هایمان تغییری نکرده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: فضای یکنواخت دانش آموز را کسل می کند پس یا نظم کلاس را به هم می ریزند یا خوابشان می گیرد، باید از لباس پوشیدن خودمان تا روش تدریس برای بچه ها تنوع ایجاد نماییم.
وی با اشاره به لزوم شناخت خاصیت های شخصیتی دانش آموزان اشاره کرد: بچه ها را باید تک تک بشناسیم و در صورت امکان برای آنها وقت خصوصی بگذارید.



1401/11/23
14:19:07
5.0 / 5
596
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , اطلاع رسانی , انسانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ